Wiemy doskonale, iż bezpieczeństwo ma kluczowe znaczenie przy wyborze fotelika samochodowego, ale nie wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego iż przewożenie małych dzieci samochodem w pozycji przodem do kierunku jazdy – nawet pomimo dobrego fotelika – nie pozostaje bez ryzyka. Niestety, często jest postrzegane przez rodziców jako cel, który należy osiągnąć tak szybko, jak tylko jest to możliwe.
Wszystkie foteliki w Grupie 0 i 0+ są montowane tyłem do kierunku jazdy. Czy zastanawiałeś się dlaczego? Ile jest dostępnych na rynku fotelików dla noworodków montowanych przodem? Nie ma ani jednego! Producenci doskonale wiedzą, iż jest to mało bezpieczne dla malucha.
Obecnie wszyscy wiodący producenci fotelików samochodowych na naszym rynku oferują już swoim klientom foteliki 9-18 kg montowane tyłem do kierunku jazdy. Niektórzy posiadają również foteliki z wyższych grup wagowych o możliwości przewożenia w nich dzieci tyłem.
Pamiętajmy jednak, że im dłużej wozimy dziecko w foteliku tyłem do kierunku jazdy, tym bardziej jest ono bezpieczne!
[su_youtube_advanced url=”http://www.youtube.com/watch?v=Owzp51bW8dk” width=”400″ height=”200″ rel=”no”]
[su_youtube_advanced url=”http://www.youtube.com/watch?v=sssIsceKd6U” width=”400″ height=”200″ rel=”no”]
1. Chronimy jego kręgosłup
Część szyjna kręgosłupa małego dziecka może być uszkodzona za sprawą sił wywołanych gwałtownym ruchem głowy podczas zderzenia, kiedy to ramiona są jednocześnie przytrzymywane z tyłu przez uprząż fotelika.
Testy zderzeniowe pokazują, że w porównaniu do fotelików montowanych przodem do kierunku jazdy, nacisk wywierany na kark jest 5 razy mniejszy w przypadku fotelików montowanych tyłem do kierunku jazdy.
Jeśli mięśnie na szyi dziecka poddane są zbyt wielkiej sile, konsekwencje mogą być katastrofalne. Dzięki umieszczeniu go w pozycji tyłem do kierunku jazdy znacznie zmniejszysz nacisk, działający na szyję.
Kiedy wypadek zdarza się przy prędkości 50 km/h (31 mph) nacisk wywołany na szyję dziecka, ważącego 15 kg i siedzącego przodem do kierunku jazdy będzie wynosił 180-220 kg. Jeśli zamiast tego dziecko siedzi w pozycji tyłem do kierunku jazdy, nacisk zostanie zredukowany do 40-60 kg.
2. Chronimy jego nóżki
Często rodzice pytają co jak dziecko rośnie i nóżki zaczynają wystawać poza fotelik? Wydaje się to niebezpieczne. Najnowsze badania wykazują jednak, że jest dokładnie odwrotnie.
Okazuje się bowiem, że drugim, najczęstszym po głowie, urazem dla dzieci podróżujących w fotelikach przodem do kierunku jazdy, są uszkodzenia dolnych części ciała, szczególnie kończyn. Podczas uderzenia poruszają się one w niekontrolowany i trudny do przewidzenia sposób, uderzając głównie o tył siedzenia znajdującego się przed nim. W przypadku fotelików tyłem do kierunku jazdy, tego rodzaju urazy okazują się bardzo rzadkie, ponieważ ruchy kończyn są ograniczone. Zbyt wczesne przesadzenie dziecka do fotelika przodem do kierunku jazdy zwiększa ryzyko urazu kończyn do 76%.
3. Zapewniamy większy komfort
Specjaliści zapewniają, że jazda tyłem do kierunku w jakim porusza się samochód nie musi wcale oznaczać mniejszego komfortu dla dziecka. Dzieci szybko zasypiają, nawet podczas krótkich podróży, a ich pozycja w takim foteliku jest więc o wiele bardziej wygodna, niż pionowo ustawiona głowa i szyja, gdy dziecko siedzi przodem do kierunku jazdy. Nowo projektowane foteliki tyłem dla większych dzieci są głębsze oraz przewidziano w nich więcej miejsca dla nóg.
Co w takim razie z kontaktem wzrokowym z naszą pociechą? To wbrew pozorom bardzo ważne zarówno dla rodziców jak i maluchów. I tu z pomocą przychodzą lusterka do obserwacji dziecka w samochodzie. Montowane na tylnym zagłówku umożliwiają utrzymanie kontroli co dzieje się z dzieckiem podczas podróży, a maluchowi dają poczucie bezpieczeństwa gdy w odbiciu cały czas widzi znajomą twarz.
Jak długo więc trzymać dziecko tyłem do kierunku ruchu? Odpowiedź jest prosta: najdłużej, jak to jest tylko możliwe, oczywiście z zachowaniem zaleceń producenta dla konkretnego fotelika.
Są już dostępne w sprzedaży foteliki:
– Fair Bimbo G0/1 (montaż z użyciem ISOFIX,
– Recaro Polaric (montaż z użyciem ISOFIX),
– BeSafe iZi Combi X3 (montaż z użyciem 3-punktowego pasa i dodatkowych pasków),
– BeSafe izi Kid X3 ISOFIX (montaż z użyciem ISOFIX).
– BeSafe izi Kid X3
– BeSafe izi Kid i-Size
– BeSafe iZi Combi X3 ISOFIX
– BeSafe iZi Plus
– Britax (Romer) Multi-tech II (montaż z użyciem 3-punktowego pasa i dodatkowych pasków),
– Britax (Romer) Max-Way
– Romer Max-Fix
– Romer Dualfix
– Maxi-Cosi Mobi (montaż z użyciem 2 lub 3-punktowego pasa i dodatkowych pasków),
– Graco Duologic (montaż z użyciem ISOFIX),
– Maxi-Cosi Mobi XP
– Maxi-Cosi Mobi 2way Pearl + baza 2way Fix
– Cybex Sirona
– BeSafe IZI Modular
– Maxi Cosi Axiss Fix
– Concord Reverso